Publikacje i materiały edukacyjne

Jestem autorką bądź współautorką, licznych publikacji – od artykułów popularyzatorskich, przez książki, po materiały edukacyjne – z zakresu zastosowania nowych technologii w dziedzinach takich jak kultura, sztuka, edukacja czy biznes. Szczególnie skupiam się na trendach i innowacjach w sektorze GLAM. Moje prace znajdują się na listach lektur studiów związanych z humanistyką cyfrową i nowymi mediami, a także są cytowane w pracach naukowych.

Biznes w świecie mobile. Jak zaprojektować, wykonać i wypromować aplikację mobilną to książka, którą napisałam wspólnie z Małgorzatą Rycharską i Noemi Gryczko. To pierwsza na polskim rynku wydawniczym pozycja, która w sposób kompleksowy przedstawia proces powstawania aplikacji lub gry mobilnej. Książka otrzymała nominację do prestiżowej nagrody Gazety Prawnej Economicus 2018 w kategorii najlepszy poradnik biznesowy.

Wydawca: Poltext, Warszawa 2018, 138 stron
Książkę można kupić na popularnych portalach zakupowych lub w księgarniach internetowych w formie papierowej i e-book.

Kup książkę

Publikacje, raporty

Najlepsze działania kulturalne online. Raport i przewodnik (2022)

Raport i przewodnik po najlepszych działaniach kulturalnych online dla dorosłych stworzonych przez instytucje z Polski, Włoch, Grecji i Hiszpanii.
Do pobrania na stronie projektu Mobile Culture Fundacji Culture Shock.

SZ_publikacje_animacja_kultury_w_sieci_2020

Animacja w sieci (2020)

Bezpłatna publikacja Narodowego Centrum Kultury poświęcona projektowaniu i prowadzeniu działań kulturalnych i edukacyjnych w sieci, dokąd przeniosły się one – w związku z epidemią COVID-19 – w 2020 roku. Znaleźć w niej można także mój tekst pt. Projektowanie działań animacyjnych w internecie (s. 15). Publikację można pobrać na stronie NCK.

Publikacje podsumowujące Forum Aplikacji i Gier Mobilnych (2016-2019)

Bezpłatne publikacje podsumowujące cztery edycje FAM – Forum Aplikacji i Gier Mobilnych, które współtworzyłam z Fundacją Culture Shock w latach 2016-2019. Każda publikacja zawiera listę kilkudziesięciu najlepszych aplikacji i gier mobilnych związanych z kulturę i edukacją. Pobierz publikacje na stronie FAM – Forum Aplikacji i Gier Mobilnych.

Aplikacje Mobilne dla Kultury – zaczynamy! (2018)

Publikacja zawierająca praktyczne porady dotyczące prowadzenia zajęć z tabletami oraz scenariusze zajęć z aplikacjami mobilnymi i archiwami cyfrowymi.

Pobierz bezpłatną publikację: Aplikacje mobilne dla kultury 2018

Instytucje kultury w środowisku cyfrowym (2016)

Bezpłatna publikacja Filmoteki Narodowej Instytutu Audiowizualnego, gdzie znaleźć można mój tekst pt. Mobilna animacja kultury, przybliżający temat działań kulturalnych prowadzonych w oparciu o smartfony, tablety i bezpłatne gry i aplikacje mobilne.

Kultura, biznes, aplikacje. Badanie sukcesu polskich twórców aplikacji i gier mobilnych (2017)

Raport z tego pionierskiego badania można pobrać na stronie Fundacji Culture Shock. Zawiera rekomendacje dla początkujących twórców aplikacji oraz analizuje czynniki sukcesu aplikacji takich jak Daily Art by Moiseum, Explain Everything, Foldify, Going., Kasprowy Wierch, Konkurs Chopinowski, Legimi.

APPetyt na APPlikacje (2016)

Pierwsza tego typu publikacja dla sektora GLAM w Polsce.
Praktyczny przewodnik po świecie aplikacji mobilnych dla instytucji i organizacji pozarządowych. Zawiera porady o tworzeniu aplikacji mobilnych, od pomysłu po realizację, utrzymanie i promocję.
Publikację można pobrać bezpłatnie na stronie Fundacji Orange.
Wstęp, cenne uwagi i redakcja merytoryczna: Noemi Gryczko

Raport Świadomi Twórcy: badanie kompetencji prawnych artystów (2012)

Raport z 2012 roku zawiera informacje na temat sytuacji materialnej twórców oraz poziomu znajomości zagadnień prawnych, którego byłam inicjatorką. W raporcie znaleźć można wzory umów z komentarzem oraz minisłowniczek terminów prawnych.
Pobierz bezpłatny Raport Świadomi Twórcy.

Materiały edukacyjne

Boom2! Na komiksy i gry planszowe w bibliotece (2022)

Trzy scenariusze kreatywnych zajęć bibliotecznych dla dzieci od 7 roku życia z wykorzystaniem
gry Ubongo oraz komiksów pt. Kajko i Kokosz, 20-tysięcy mil podmorskiej żeglugi oraz Trzej muszkieterowie.
Stworzone w ramach projektu Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.

Scenariusze kreatywnych warsztatów online (2021)

Scenariusze i gotowe do wykorzystania materiały edukacyjne kreatywnych warsztatów online:
1. Tworzymy artystyczne memy
2. Wirtualni podróżnicy i detektywi
stworzone w ramach współpracy z Fundacją Digital University.

Para buch! Książka w ruch! Scenariusze zajęć z tabletem (2019)

Gotowe do użycia scenariusze zajęć bibliotecznych STEM, przeznaczone dla dzieci i młodzieży:
1. Lądujemy na księżycu
2. Jak widzimy kolor i światło?
3. Tajemnice wulkanów
Stworzone w ramach projektu Para buch! Książka w ruch! Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.

Mądrzy cyfrowi – projektowanie innowacji społecznych (2018)

Scenariusze zajęć dla nauczycieli oraz tutoriale wideo na potrzeby projektu Mądrzy Cyfrowi wspierającego rozwój kompetencji cyfrowych i postaw
prospołecznych wśród uczniów, zrealizowanego przez fundację ABCXXI – Cała Polska Czyta Dzieciom we współpracy z Google.org.

MoboLab – twórcze zajęcia z tabletem (2018)

Scenariusze twórczych zajęć dla uczniów dla uczniów szkół podstawowych z wykorzystaniem
aplikacji takich jak StopMotion Studio, Padlet, Thinglink, Pixlr, Canva.
Projekt Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.

Tablety w Twojej Bibliotece: scenariusze warsztatów i materiały edukacyjne (2014-2016)

W ramach projektu zrealizowanego przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego (2014-2016) ponad 1000 iPadów zostało rozesłanych do ponad 300 bibliotek w całej Polsce. Materiały edukacyjne i scenariusze zajęć z wybranymi aplikacjami mobilnymi można znaleźć na portalu biblioteki.org.

Artykuły popularyzatorskie

Bonus - przydatne linki